برای کاهش وزن به هنگام عصبانیت غذا نخورید

موقع عصبانیت غذا نخورید
موقع عصبانیت غذا نخورید

استرس و عدم تعادل روحی منجر به فراموشی اولویت ها خواهد شد به همین دلیل از قدیم گفته اند به هنگام و خشم و غضب دستور نده و تصمیم نگیر .با توجه به تحقیقات انجام شده و البته تجربه شده که در بسیاری از موارد به هنگام خشم و استرس زیاد افراد بی رویه غذا خواهند خورد و توجه ای به لقمه های وارد شده به دهان خود نمی کنند! دوستان وقتی بتوانیم با تغییر بعضی عادت ها به تناسب و اندام و کاهش وزن برسیم چرا این  توصیه ها رو نادیده بگیریم؟ از امروز تصمیم دارم مطالبی در باره اصلاح عادت های غذایی برای رسیدن به سلامتی و کاهش وزن و زیبایی را روی سایت سلف یار قرار بدم.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده در شرایط بحرانی، هنگامی که عصبانی هستید یا استرس دارید، حجم زیادی غذا را با حرص بخورید؟ آیا می‌دانید غذا خوردن یا جویدن خوراکی‌های مختلف، یکی از واکنش‌های دفاعی بدن در برابر استرس، هیجان، نگرانی و عصبانیت است؟ آیا می‌دانید عوارض و عواقب این کار چیست و چطور می‌توان چنین میلی را مدیریت کرد؟ اگر نمی‌دانید، گفت‌وگوی زیر را با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بخوانید تا بدانید که چرا وقتی عصبانی هستید، نباید غذا بخورید!…

تند تند غذا خوردن چطور می‌تواند باعث چاقی شود؟
به طور کلی بر اساس فیزیولوژی گوارش بدن فردی که تند تند غذا می‌خورد یا غذاهای نرم، در دسترس و تقریبا راحت‌الحلقوم مصرف می‌کند، باعث می‌شود که فرایند سیری، دیرتر در بدنش اتفاق بیفتد. به عبارت ساده‌تر، احساس سیری از نظر فیزیولوژیک یک احساس تجمعی است که در مرکز سیری هیپوتالاموس مغز به وجود می‌آید. این فرایند سیری شامل تمام فعالیت‌های غذا خوردن از جویدن غذا تا حرکت‌های معده و دستگاه گوارش می‌شود که توسط رشته‌هایی عصبی به مغز می‌رسند، در آنجا جمع می‌شوند و احساس سیری را برای فرد ایجاد می‌کنند. با این حساب، فردی که از روی عصبانیت یا استرس، غذای خود را تند و جویده نجویده می‌بلعد، باعث می‌شود پیام سیری دیرتر به مغزش برسد و در یک وعده غذایی دیرتر از حد طبیعی احساس سیری کند. زمانی هم که فرد دیرتر از حد معمول احساس سیری کند، بیشتر از نیاز بدنش در یک وعده، غذا می‌خورد و در نتیجه مبتلا به چاقی می‌شود.

موقع عصبانیت غذا نخورید

وقتی عصبانی هستیم، غذا نخوریم؟

بله. بهتر است برای رفع عصبانیت‌تان، سمت فست‌فودها نروید یا شروع به خوردن وعده‌های اصلی غذایی نکنید. تمام منابع علمی بر این امر تاکید دارند که هنگام غذا خوردن از تماشای تلویزیون، صحبت یا مطالعه کردن خودداری کنید تا ذهنتان درگیر تنش و استرس نشود. هرچقدر شما غذا را با آرامش بیشتر و به دور از استرس و هیجان میل کنید، به طور حتم مدت زمان بیشتری برای صرف غذا وقت می‌گذارید و پیام سیری هم زودتر به مغزتان می‌رسد. منظور ما از نداشتن هیجان هنگام غذا خوردن همه‌ی انواع هیجان شامل هیجان‌های ناشی از غم، عصبانیت یا حتی شادی است. تمام این هیجان‌های عصبی می‌توانند باعث تند تند غذا خوردن و مشکل‌های ناشی از آن شوند.

 

توصیه ای برای افرادی که تند تند غذا می خورند

اینکه سبک زندگی‌شان را به تدریج تغییر دهند. همان طور که هیچ عادتی یک شبه ایجاد نمی‌شود، هیچ عادتی هم یک شبه از بین نخواهد رفت. با این حساب، چنین افرادی باید مدیریت کنترل خشم داشته باشند و در شرایطی که عصبانی هستند یا استرس دارند به سمت غذاهای چرب، شیرین، پرکالری و وعده‌های حجیم غذایی نروند. بهتر است این افراد اگر هم می‌خواهند غذایی بخورند، ابتدا برای مدتی از محیطی که باعث ایجاد هیجان و عصبانیتشان شده، دور شوند، کمی در فضای آزاد قدم بزنند، نفس عمیق بکشند و بعد از آرام شدن نسبی، اگر دوست داشتند و گرسنه بودند، حجم مشخصی از غذا را جلوی خودشان بگذارند و فقط همان مقدار را با آرامش بخورند. بهتر است افرادی که به دلیل استرس و عصبانیت، عادت به تند غذا خوردن کرده‌اند، در هر وعده غذایی یک دقیقه زمان صرف غذایشان را افزایش دهند تا بتوانند مدت زمان خوردن یک وعده غذایی را به حدود ۱۵ دقیقه برسانند. این موضوع می‌تواند برای رسیدن پیام سیری به مغز در موقع مناسب، بسیار موثر باشد.

 

اردیبهشت ۲, ۱۳۹۵


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *